7 Aralık 2017 Perşembe

Elde Var Hüzün-Attila İlhan


Merhaba
Uzun zaman oldu yazı yazmayalı. Sınavlar,dersler derken buraya zaman ayırıp yazamadım ama yazmayı çok özledim.

Ümit Yaşar Oğuzcan’ın Şiir Denizi kitabı ile ilgili yazı yazmıştım. Bu yazım da bir şiir kitabı olacak.Yine bir şiir kitabı ile geri dönüyorum . :)

Attila İlhan’ın Elde Var Hüzün kitabını okudum. Kitap hakkındaki fikirlerimden kısaca bahsedecek olursam kitap tam bir Attila İlhan kitabıydı. Şöyle ki; işlediği konular , bazı şiirlerinde insanı düşündüren şeyler,dili,şiir ölçüleri Attila İlhan’a özgü şeylerdi.Mesela Attila İlhan kitabında  “Bazı şairlerin aksine , ben, ne şiir “yapıyorum” ne de şiir “yazıyorum”. Ben şiir “söylüyorum” diyor.

Çoğumuz şiiri bir kelime işi sanır: En uygun kelimeleri seçmesini, en elverişli mısraları kurmasını bileceksin! Mısra bir kelime katarı olduğuna göre, kelimeyi usturuplu  seçtin mi, mesele yok, önce mısraların, giderek şiirin, kurtuldu demektir. Kelimeye ağırlık veren şiir anlayışı, kökenin de biçimseldir ya, bu elbette , biçimsel olmayan şiir anlayışı ,kelimeyi önemsemeyecek demek değildir.Galiba bütün iş, kelimeyi ele alıp değerlendirdiğimizde düğümleniyor.

Ben Attila İlhan ve şiirlerini seven biriyim. Ama kitabı sevmemde ki en büyük etkenlerden biri de bazı şiirlerden önce Baki, Ziya Paşa, Rasih, Kadı Burhanettin gibi şairlerin dizelerinin yer alması.Divan Edebiyatı seven biri olarak bunu çok sevdim. 
Özellikle Rasih’in yazmış olduğu  gazelin bu bölümünü çok sevdim.

dilde gam var şimdilik lûtfeyle gelme ey sürûr
olamaz bir hânede mihmân mihmân üstüne

“ey mutluluk; gönlümde şimdi gam var, lütfet sen gelme.
çünkü bir evde misafir üstüne misafir uygun olmaz








Kitap da sadece şiirler yok Attila İlhan ve siyasi düşünceleri, yazdığı yazılar, aldığı ödüller,genç şairler ile olan iletişimi,onlar ile ilgili düşünceleri,Garip Akımı(Garipçiler) ve İkinci Yeni hakkındaki düşünceleri, Nazım Hikmet ve şiir hakkındaki fikirleri de yer alıyor.Böylelikle kitap sadece bir şiir kitabı olarak kalmıyor.Attila İlhan’ı daha da iyi tanıma fırsatı sunuyor.

Elde Var Hüzün kitabında  ölüm, aşk, cinsellik, yalnızlık gibi konular ele alınmış.

Kitaba da ismini veren Elde Var Hüzün şiiri ile başlayalım.

Elde Var Hüzün

söyleşir
evvelce biz bu tenhalarda
               ziyade gülüşürdük
pır pır yaldızlanırdı kanatları kahkaha kuşlarının
ne meseller söylerdi mercan köz nargileler
        zamanlar değişti
               ayrılık girdi araya
                              hicrana düştük bugün
ah nerde gençliğimiz
sahilde savruluşları başıboş dalgaların
yeri göğü çınlatan tumturaklı gazeller
                                                 elde var hüzün

o şehrâyin fakat çıkar mı akıldan
çarkıfeleklerin renk renk geceye dağılması
sırılsıklam âşık incesaz
        kadehlerin mehtaba kaldırılması
                        adeta düğün
hayat zamanda iz bırakmaz                                
bir boşluğa düşersin bir boşluktan
birikip yeniden sıçramak için
                                        elde var hüzün                                   


Elde Var Hüzün şiirini Berrin Ötenel çok güzel okumuş.Youtube linkini buraya bırakıyorum dinlemek isterseniz buyurun :)
                                             



















Görüşmek üzere
Tüm sevgimle..
           




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder